Форум » О канонах, чинах, традиции и истории древлеправославия » Свидетельство, из числа почти утраченных, из области старины церковной » Ответить

Свидетельство, из числа почти утраченных, из области старины церковной

иер.Алексан.Черногор: КАНОН НА МОЛЕБЕН КРЕСТНОГО ХОДА ЧИНА ТОРЖЕСТВА ПРАВОСЛАВИЯ - ТВОРЕНИЕ СВЯТЫХ ИСПОВЕДНИКОВ ФЕОДОРА СТУДИТА И МЕФОДИЯ, ПАТРИАРХА КОНСТАНТИНОПОЛЬСКОГО, - ГОСПОДИ БЛАГОСЛОВИ! ДРЕВЛЕПРАВОСЛАВНОЕ ИЗДАТЕЛЬСТВО ФИНЕЕСЪ обнародует канон св.Феодора Студита в его печатном издании славянским языком. Он содержится в старопечатной Триоди Постной, изданной в Киеве в лето Господне 1627-е. Пред его последним изданием в 1656 г., опубликованном справщиками патриарха Никона с пропуском двух тропарей и с некоторыми изменениями в переводе и в нескольких смысловых определениях, были также и два Киевских издания, тождественных, прямо слово-в-слово изданию дораскольному, то есть нашему. На этом публикация этого замечательного канона в русских Триодях, увы, прекратилась в силу ряда причин... В религиозном сообществе преемников патриарха Никона архиереи, до введения в их среде новой, от 1766 г., редакции Чина Православия, продолжали использовать Триодь Постную и, соответственно, её канон издания 1656 года. В настоящее время некоторыми исследователями атрибуция канона св.Феодору Студиту подвергнута сомнению. При внимании к тому, что приписывать канон, в котором речь идет об окончательном триумфе Православия и анафематствуются иконоборческие патриархи Феодот, Антоний и Иоанн Грамматик (смещен в 842), св.Феодору, умершему в 826 г. было бы явный анахронизм. Почему и некоторыми исследователями Литургики принято общим согласием признавать наш канон творением патр. Мефодия. И всё-таки, никак не исключено, что владыка Мефодий, Исповедник наш, использовал старейший субстрат, написанный лично студийским Исповедником. КАНОН СВ. МЕФОДИЯ, как указывают рубрики Устава, воспевался во время процессии Крестного Хода к месту чтения Синодика Православия. Канон использовался лишь при патриаршем Богослужении в св.Софии, почему и был мало распространен за пределами Константинополя. Так, к середине XI столетия, он - либо уходит из употребления (хотя и встречается в рукописях до XIV в.); - либо, как это сложилось на Святой Руси, стал публиковаться отдельным сборником Последования Торжества Православия для каждого кафедрального храма. (Последнее - вороятнее, т.к. и сам этот чин, в отличие от Российских епархий XII-XVIII вв., имел быть совершаемым в немногих храмах, исключительно в кафедральных статуса Митрополичьей автокефальной области либо Патриаршей). Однако! - сама живость, непосредственность, яркость, а еще более выверенная, Богословски чуткая образность, и отсутствие типичных гимнографических штампов, свойственных поздним произведениям этого жанра, и даже сама резкость категоричности выражений - всяко отобразили и огнепальный ум, и серьезность ни на что неразменивающегося сердца Боголюбцев Православия: и, в целом, ту, жизнестойкую веру студийских ревнителей иконопочитания, в первую очередь самого блаженной памяти Феодора... И при этом, обрисовывается атмосфера сердечно-сокровенной радости и церковно-общественного триумфа Православия в православных на знаменитом Торжестве Православия 11 марта 843 г. Мы просим не забывать, что вместе с каноном Утрени, написанным св.Феофаном Начертанным, канон свв. отцов наших Феодора и Мефодия составляет первоначальный и фундаментальный гимнографический пласт Богослужения такого исключительно знаменательного Праздника верных, каким является, согласно примерам Святоотеческого служения, этот день ежегодного - а ведь это Соборно и пред Богом! - воспоминания того непресекающегося, просто неминуемо совершающегося, согласно неложному Обетованию (Мф.16:18), Торжества Церкви Православия. И сама его неизбежность, просто от Бога та обязательность - всё в эсхатологической перпективе осуществляющихся событий: «мы же - свидетеле есте!» (Лк.24:48). Текст канона напоминаем по изданию: старопечатная Триодь Постная, Киев, 1627, 290-306. Канон в его печатном виде имеет ирмосы «на указе», обозначенные одним-двумя начальными словами небезызвестных ирмосов Утрени Недели Мясопустной - и, как таковые, от нас, издательством Финеесъ, цитируются сполна в старом переводе, причем, по всеобдержной редакции: печатное издание Калашникова, Киев, 1912; репринт - Верещагино, 2001. С уважением и любовью о Христе Исусе - Господе верных, священноиерей Александр Черногор. http://evharistia.com/kanon_torgestva._pravosl..html

Ответов - 2

иер.Алексан.Черногор: Песнь Первая, ея ирмос: Помощник и Покровитель бысть мне во Спасение: Сей ми есть Бог - и прославлю Его [И*]: Бог отца моего - и вознесу Его [И*]: «славно-бо прослави Ся!» ПРИПЕВ: СЛАВА ТЕБЕ, БОЖЕ НАШ, СЛАВА ТЕБЕ! Благодарстьвенную песнь Благодетелю - Богу всех! - воспоим, вернии, яко воздвиже спасенный рог, царство державное - Православия поборника! ПРИПЕВ. Яви Ся, воистину, Божественная благодать вселенней - Слава и честь возсия: плещет Церковь, приемши одеяние своего обнажениа! ПРИПЕВ. ПЛАЩАННИЦУ [то есть РИЗУ // этот перевод имеется в тропаре 6:7] Христову растерзанную от прелестнаго и отравотворнаго Иоанна прежде, Божественнии отцы съшивше, яве Церкви даша! ПРИПЕВ. Господень зрак приемши Церковь, радует ся и плещет съ чады своими, яко победы вравия [почести] приемши от него - Православиа знамения! ПРИПЕВ. Да постыдятъ ся и посрамятся прочее неистовнии Лизикс-лютый и Антоний со Иоанном, и Феодор - обои отвратники веры! [др.перевод: те и другие есть отвратившиеся веры!] ПРИПЕВ. Аннiй и Иамврий, противившии ся законоположнику древле Моисею, посрамиша ся: ныне же лестивыи Иоанн - воистинну (сие тако)! - с Антонием являют ся! ПРИПЕВ. Ты растерзал еси, Христе, колесницу богоборец - и украшение подал еси Церкви Твоей, о ней же - яко Благ! - кровь Свою излиял еси! СЛАВА ОТЦУ И СЫНУ И СВЯТОМУ ДУХУ! Тебе, Троице, Богословствую - и поклоняю ся Твоей Божественной державе: избави мя искушений всяких: в Тебе-бо верую: Отца и Сына и Духа все-Святаго! И НЫНЕ, И ПРИСНО: И ВОВЕКИ ВЕКОМ! - АМИНЬ! Царскою одеждею от тебе, Девице, Бог одеявъ Ся - яви Ся человеком Человекозрачен: Сугуб по существу - Его же вид Зрака въ поклонении имамы! Песнь Третья, ирмос: Утверди, Господи, на камени заповедей Ти подвигшееся сердце мое - яко един Свят еси, и Праведен! ПРИПЕВ. Веселите ся вси лици отцев и апостол, видяще поклонение иконов, его же яве предасте! ПРИПЕВ. Доброту мою приях - и одеждею моею одеях Ся, да вопиет пренепорочная Церковь, юже Иоанн совлече! ПРИПЕВ. Постыдете ся, беззаконнии, еретическо глаголющии на Господа: воплоти-бо Ся - и яви Ся въ образе, его же державне целуем! ПРИПЕВ. Скверная веления и беззаконная учительства Иоанна-безумнаго, кто изречет?! - нравы змиины излагая! ПРИПЕВ. Анафема Лизику и Иоанну с Антонием, Феодору же, безбожному и хульному, въкупе - Феодоту безумному! ПРИПЕВ. Крови вопиют излиянныя о Божественном и плотоносном подобии Владыки, яже Иоанн излия! ПРИПЕВ. Изгна Господь колесницу чюждих - и отдаде Своя Своим: Слава Его благости! СЛАВА. ТРОИЧЕН: Безначальному Хотению и Власти и Царству Троици поклоним ся православне - Ариа присно безславующе! И НЫНЕ, БОГОРОДИЧНЫЙ: Воистинну Тя - Владычицу! - исповедуем: Бога рождьшую - не внимающе глаголом Несториевым, но! - отеческим велением! Песнь Четвертая, ея ирмос: Услышав же пророк приход Твой, Господи, - и убояхся, яко хощеши от Девы родити Ся - и человеком явити Ся! - и глаголаше: «Услышах слух Твой - и убояхся: «Слава силе Твоей!»» ПРИПЕВ. Радуйся Церкви, и всякий граде, и страно - въ веселии, да отверзутъ ся ныне пустынная жилищя, и девственнии, да украсятъ ся мощи и изображения мученик: достойне поклоняемы, да будут! ПРИПЕВ. Христос вас призывает - сънидетеся ныне любезне, Божественнии отци, и вид Его воплощения апостольски повествуйте: чюдеса и страсти - якоже пишет Божественное Евангелие! ПРИПЕВ. Соберете ся, земнороднии, - множества иночествующих со дерзновением: «аще-бо зле возмогут (над вами), паки побеждени (вами же) будут!», окааннии: и иже аще совет совещают таковии - расточит Господь! ПРИПЕВ. Раны отцев, крови язв оскудеша, воистинну, изгнания частая престашя - и мир всем водворятъся: не к тому возмогают кощуны Ваалства: Бог-бо с нами есть! ПРИПЕВ. Лоза злобы распростре рождиа нечестиа - и грозд горький процвете: и ярость змиина - вино их, от него же людий Господних напоиша, воистинну, мрачнаго злоумиа! ПРИПЕВ. Осквернишя Церковь Твою беззаконными рукоположении, стяжаний ради, - и правильне тии изметаютъ ся: и Божественныя Славы отпадошя Симон-волхв: с сим и Иоанн, и лютый Антоний! ПРИПЕВ. Зверей и богоборников - Антония, сквернаго, и преступника Иоанна, бесом наученнаго, и церковнаго борителя яко волков тяжких - сошедшеся! - (яко) проклятых возопием! СЛАВА. ТРОИЧЕН: Несозданное Единоначалие: Отче, Сыне и Душе, Тебе поклоняемъ ся: Его же херувими-многоочитии и серафими-шестокрилатии поют вопиюще: «Свят, Свят, Свят еси!» - О, Вседержителю, Вышний! И НЫНЕ, БОГОРОДИЧНЫЙ: Святых - Святейшая, и всех - Вышшая тварий: едина явилася еси - Мати-Дево! - яко Самаго рождьшаа Создателя Своего! - темже Святый зрак твой, Богородительнице, в поклонении имамы! Песнь Пятая, ея ирмос: Из нощи утреннююща, Человеколюбче! - просвети, молюся! - и настави мя на повеления Твоя! - и научи мя, Спасе, творити волю Твою! ПРИПЕВ. Христос победи - да играет земля: преста молва: преста и плачь Христовых рабов: вера же всюду в мiре распространи ся! ПРИПЕВ. На икону зряще - распятие почитающе, любим: лобызающе Христа и Того знамения - и покланяемъ ся им не яко Боги почитающе! ПРИПЕВ. Дух многоглаголный и хулный Лизиков преста, глаголющий всегда, день от дне, на Божественный зрак Христов и святых! ПРИПЕВ. Въскую, треокаанне, ненавидел еси изображение пречистое Воплощениа Христова и всех Святых: не идолом глухим, вернии, покланяемъ ся! ПРИПЕВ. Нечестиа органы суще собрашя Собор иереев нечестивых на Бога Вышняго, яко же июдее прежде, Анна и Каиафа! ПРИПЕВ. В День Суда, всеокаанне, станут обличники безбожныя ти душя Собор отцев, их же безчислеными язвами обнажил еси телеса! ПРИПЕВ. Церкви вси возопиют, зовуще вси, лишеннии от тебе зрака Господня и Святых Его освященных иконов! СЛАВА. ТРОИЧЕН: Все-Содержащаа державою Своею, Слава Ти! - Слава Ти, Триипостасная Единице: Отче, Сыне и Душе! - надеющыхъся на Тя избави всякаго вреда! И НЫНЕ, БОГОРОДИЧНЫЙ: Яко златоукрашенный светильник Тя, Владычице, почитаем - Свет Разумный рождьшаа мiру, и мрачную бурю Умаляющая, Девице!

иер.Алексан.Черногор: Песнь Шестая, ея ирмос: Возопих всем сердцем моим к Щедрому Богу! - и услыша мя от ада преисподняго! - и возведе от тли живот мой! ПРИПЕВ. Возопиша бодрии хранителие Церкве Христовы, к Нему молящеся дати Мир - и услыша, и внят молитве! ПРИПЕВ. Изъобличи ся лестнаго ловлениа отцев учении - и Бог поетъся плотию Изображенный: Неописан Сый Божеством! ПРИПЕВ. Съпоспешници лести, постыдете ся, - и да погибнут въкупе съ Антонием Феодот, и Лизик, и Феодор, бездна погибели! ПРИПЕВ. Уста твоя отверзл еси, окаанне, не въ песнех Духовных, но! - въ хулах на твоего Владыку, отметая честное иконодействие! ПРИПЕВ. Превратил еси отцев веления - и апостольским учениом ино инако пиша по своему чтилищу беззаконному, Иоанне-христоборче! ПРИПЕВ. Твой дым слез исполни благочестивых очи, но! - ветром Божественных учителей расточи ся, суемудренный Иоанне! ПРИПЕВ. Ты ризу Божественную растерзал еси: якоже Арий прежде Христов хитон - тем же от Церкве далече отвержен еси: извержен быв яко же пес! СЛАВА. ТРОИЧЕН: Едино начало славлю Божества въ трех ипостасех: един-бо Бог есть - Отец, Сын и Дух: аще и разделяютъ Ся Изображенми и Лицы! И НЫНЕ, БОГОРОДИЧНЫЙ: Пророчески, Чистая, Богославная, Град явила Ся еси Божий, из него же роди Ся Сам Творец твой, по рождестве Тебе, яко же прежде, сохранив! Песнь Седьмая, ея ирмос: Согрешихом и беззаконновахом - и не оправдихом ся пред Тобою: ни соблюдохом, ни сотворихом, яко же заповеда нам! Но! - не предаждь нас до конца, отеческии Боже! ПРИПЕВ. Пещь ереси ныне угаси Божественная благодать - палящаа умных [др.перевод: прообразовательных] халдеов и орошающаа Троици служащих: четверичными седмицами, прося, сию содержащую! ПРИПЕВ. Украси ся: облече ся: удобри ся Церковь, изъображение Владыки всех, Воплощениа и страстей Его, и знамениа носящи, вконец на Божественныа законы! [др.перевод: и вся Его проявления милосердия проповедая исполнившимися относительно Божественного закона!] ПРИПЕВ. Празднуйте, торжествуйте, Христоименитии людие Господни, видяще Церковь паки возсиавшу добротою Божественнаго зрака, его же Бог Сый понесе яко человек, за еже спасти нас! ПРИПЕВ. Нищетствова и алкаше, и жаждаше плотию Слово - сия человеческаго существа свойства, ими же описуетъ Ся: Сам же Божеством - Простыи есть и Не-описанныи! ПРИПЕВ. Упраздниша ся привидения и влъхования христоборца: равен-бо еллином яви ся - възносливый сих съписаньми, яже праведне изотроша гласы праведных! ПРИПЕВ. Тайная и всескверная, и душегубительная учения твоя, кий язык исповесть?! - Или [и] проречение влъшебства твоего, Иоанне - лжеименне и предотече анти-Христа сатаны! ПРИПЕВ. Не подобаше тебе - О, беззаконне! - именоватися таковем нарицанием, но! - паче Пифагором, и Кроном, и Аполлоном, или некоим иных богов, их же житию поревновал еси, наслаждаа ся нечистот их! СЛАВА. ТРОИЧЕН: Присносущной! - Всесильной! - Непостижимой Троице вернии вси - Отцу, Сыну и Духу! - поклонимъ ся: и Богословствуим неслитне, взывающе: «Свят, Свят, Свят еси!» - Боже! И НЫНЕ, БОГОРОДИЧНЫЙ: Всепетая многославная Дево-Мати - Богородительнице! Избави лютых прегрешений чтущыя Твое пречистое Рождение: иныя-бо помощи кроме Тебе, Богоневесто, не стяжахом! Песнь Восьмая, ея ирмос: Его же вои Небеснии славят: и трепещут херувими и серафими, всяко дыхание и тварь, пойте, благословите и превозносите Его вовеки! ПРИПЕВ. Пророчески радуимъ ся - и веселимъ ся, вернии, въ Тайне: сей-бо - День, въ онь же Христос-Слово Свое одеяние подаде Церкви! ПРИПЕВ. Воинственне ополчиша ся на Христов зрак единодушне Лизикс и Иоанн, супруга велиарова, - секирою злобы секуще Церковь! ПРИПЕВ. Кто не восплачет великаго дерзновениа?! - Зря [др.перевод: Созерцая] Божественный зрак, иже на медяных вратех полатных от мужей беззаконных каменми биемый учением Иоанновым! ПРИПЕВ. Како не разумел еси, слепче - всеокаянный, помраченный умом, под-Небесную зря украшенную Христовым начертанием, но! - сам имел еси мудрование иудейское! ПРИПЕВ. Ты всеконечне раздрушити мнел еси Божественных церквей плото-сияющий зрак Господень и святых всех, но! - Божественная благодать раздруши твое мучительство! ПРИПЕВ. Священным мощем Святых и иконам их Лизикс-лютый вкупе со Иоанном всячески не покланятися рекошя -беззаконне, отметники Благочестиа! [др.перевод: провозгласиша - что, само-по-себе уже безместно и беззаконно, О, отступники Богочестия!] СЛАВА. ТРОИЧЕН: Вседетельное Богоначалие почитающе въ Начертаниих Трех вси Благочестно - Безначальнаго Отца, Собезначальнаго Слова, Духа Сопросиающаго! - прославим вовеки! И НЫНЕ, БОГОРОДИЧНЫЙ: Християном известный Мост! - Похвала верных и Прибежище, Владычице Богородице, Ты еси едина всем Помощнице и - Спасающая от бед! Песнь Девятая, ея ирмос: Безсеменно зачатие и рожество - несказанно и Матере Безмужныя без тли Прижитие: Божие-бо Рожество обновляет естество - тем же Тя вси роди, Богоневестную Матерь, ПРАВОСЛАВНО величаем! ЗДЕСЬ ЖЕ ПРИПЕВ ЗАПЕВАЕМ ВСЕГДА С ПОКЛОНОМ. Языци плещите: лици отцев потщите ся, постници же, сущии в горах, снидите ся - приидете, изгнании древле от лестиваго и злочестиваго Иоанна: обличити влъхвования и чарования! ПРИПЕВ. Весели ся, пустыни, и (вцелом) вселенная вся: горы вся, сладость искапите! холми, возрадуйте ся: яко Христос-Слово [т.е.Христос как Логос] Мир даде сущим на земли - и Божественным церквам Единство веры! ПРИПЕВ. Бог отмщений! - ныне деръзостно прорече: Христос предста - Укрепляа днесь Божественных учителей въ деръзновении глаголати Схождение Его: и Воплощение известно на иконе описовати ся! ПРИПЕВ. Долготеръпеливе Господи, коль чюдная дела Твоя: (и) кто изочтет ЧЕЛОВЕКОЛЮБИЕ Твое?! - Како зря убиваемых по образу Твоему священников и постников, [др.перевод: Как же видя убиваемых из-за икон Твоих священство Твое и аскетов Твоих,] не опалиши лестивых, но! - претерпеваеши, Досаждаемыи?! ПРИПЕВ. Водрузив ны - Не-движимую Церковь, Господи, и врата адовы сея не возмогошя: Сам Мир Твой подаждь людем Твоим - да Тебе вси чисте во едином славословии покланяемъ ся и славим! ПРИПЕВ. Прокляти да будут нечтущии, Владыко, начертаниа плоти Твоея: (и) прежде всех Иоанн вкупе со Антонием и Феодором-злочестивым, Феодотом, и иными губительми веры! ПРИПЕВ. Дая мир Свой апостолом, Владыко: и ныне подаждь тишину всем, рукою Своею собирая расточенныя - и яко же овця словесныя съчисли Ограде Святыя Церкве Твоея! СЛАВА. ТРОИЧЕН: Славлю Божество Отца, Сына и Духа - едино Естество въ Трех Ипостасех: Существо нераздельно: разделенно Лици - Единоцарственно, Вседетельно, Совершенноначално: Содержащее всяческая! И НЫНЕ, БОГОРОДИЧНЫЙ ТРОПАРЬ: Всех - Помощь, и - Покров, и - Заступление, О, Богородительнице, покажи, яко можеши молитися о всех к Тебе прибегающых! - и злочестивых отгониши силою Сына Твоего: яко Мати-бо вся можеши! И ВНЕГДА ДОСТИГНЕМ на реченное место, глаголем тропарь: Пречистому Ти образу. Лист 282. Слава, и Ныне, глас 2. И лик пророк, с Моисеем и Аароном, веселием/.../» ДО ЭТИХ СЛОВ - из старопечатной Триоди Постной, изданной в лето Господне 1627, в Киеве, в Лавре Киево-Печерской, известнейшими ревнителями Православия, о которых в выходных листах памятная запись: цитата: «благословением и всем тщанием и иждивением /…/ кир Захарии Копистенского - милостию Божиею архимандрита Пичерскаго Киевскаго /…/ в Святой великой общежителной Лавре печерской киевской - в ставропигну Святейшаго вселенскаго патриарха Константипольскаго /.../ мний в иеромонасех Памво Берында, протосингел и типограф».



полная версия страницы