Форум » Книжница » Диакон Феодор с соузниками Пустозерскими » Ответить

Диакон Феодор с соузниками Пустозерскими

САП: [more]ОТВЕТ ПРАВОСЛАВНЫХ [И Правила, и книга Ответ наш о православних догматех – за руками – послано все с Поликарпом. И ты, братец Иван, порадей о пользе церкви Христовы опасно и сотвори так, как отец приказывал вам: в Соловки пошли и Москве верным. И тут (на Мезени) давай списывать верным человеком, иже довольны будут, и иных научити, а списывали бы добрым письмом (диакон Феодор, из письма к сыну Аввакума Ивану)]; [Еще же от меня и от братии дьяконово снискание послано в Москву, правоверным гостинца, - книга «Ответ православных» и обличение на отступническую блудню, писано в ней правда о догматех церковных. (из «Жития Аввакума»)] Книга сия, глаголемая Ответ православных Во имя Бога-Отца, и Сына Его Исуса Христа, и Пресвятаго Духа, единаго во Святей Троице, истиннаго Бога. Ответ православных, благочестия поборников, о Сим-воле православныя веры [еже есть Верую во единаго Бога] и о прочих церковных догматех правых к хулящим старыя святыя и непорочныя книги, и своя, догматы нововводяще растленныя, и теми ныне христоименитыя люди всеа Руския земли возмутивше. И ты, всяк православный читателю, внимай зде крепце и разсуждай лжу со истинною трезвым умом, понеже инаго такова верна свидетелства не обрящеши нигде же в нынешнее последнее время великаго и многаго ради гонения на церковь, Богу попустившу грех ради наших. «И се ныне прииде час искушения на всю вселенную [по От-кровению Богословлю], и искусити живущих на земли» {на поле: Апок. глава 3}, в том же искушении и мы плаваем, борющеся со многим обуреванием про-тивных духов, но кормщика и правителя корабля своего имамы Хри-ста истиннаго, рекшаго, яко «Церкви Моея врата адова не одолеют» {Мф. зач. 67}; и о сем до зде. Зри же свидетельства о Символе православныя нашея християнския веры и в коих местех ныне разодран новой. [Первое]. Против древних — литера приложена, [«иже»]: «и во единаго Господа Иисуса Христа» глаголют, и тою прилагатель-ною литерою отделяют человечество Сына Божия во ин состав от Божества. И того прилагательнаго слова ижа ко Исусу отнюдь ни во единой древних книг несть — ни в рукописных, ни в печатных, что есть книг в Рустей земли, но везде «и во единаго Господа Исуса Христа». И в прочих словесех писано: «Исус, Исуса, Исусе, Ису-су». И аще бы годно то было матери нашей святей росийской церк-ви, еже глаголати и писати Спасово имя Исус Иисусом, тогда бы еще древния преводницы святии Кирил Философ и брат его Мефодий, епископ Моравский, и прочии по них превели бы со греческаго языка на наш словенский язык в книгах «И [и]суса». Но несть, несть! [Второе]. В Символе погрешение учинили, отняли литеру аз. Где стоит в старых книгах в Символе: «Бога истинна от Бога истинна рожденна, а не сотворенна», а ныне пишут и глаголют: рожденна, несотворена. А та литера аз стоит в нашем непорочном Символе против сквернаго еретика Ария, яко острое копие. Той бо Арий, враг, хуляше Сына Божия, тварь нарицая его, а не Творца твари; того ради святии отцы, 300 и 18, на Первом Вселенском соборе обличивше проклятаго Ария, разделяющаго триипостасное Боже-ство Святыя Троицы, и то слово аз в Символ противу нечестивыя хулы его, яко меч, поставиша на отсечение ереси его, и тою лите-рою, азом, скверное сердце его прободоша, глаголюще в Символе веры [рожденна Сына Божия от Отца прежде всех век] рожден-на, а не сотворенна, единосущна Отцу, им же вся быша. И тако стоит и стоял доднесь во всех древних святых книгах, рукописных и печатных, в киевских и московских, в сербских и болгарских, и острожских — везде в Символе «рожденна, а не сотворенна». [Третии]. Раскол положиша ныне в Символе: вместо несть кон-ца — не будет конца, будущим глаголом, а не настоящим време-нем. И сего речения отнюдь же несть во всех вышереченых книгах, в Символе, но во всякой книге: Его же царствию несть конца, яко уже Господь наш Исус Христос и воцарился в дому Ияковли во веки, сиречь в церкви верных. И тако предан бысть Символ от свя-тых отец 1-го собора, и тако по них держаша вси святии и держат доныне, кроме отпадших единства веры. Тии бо едини преложиша в Символе не будет конца вместо несть конца и потпирают себя глаголом архангеловым токмо, егда той послан бысть благовес-тити зачатие превечнаго Сына Божия ко Пресвятей Деве Марии и глагола ей: «Зачнеши во чреве, и родиши Сына, и наречеши имя Исус, и воцарится в дому Ияковли во веки, и царствию Его не будет конца». И сие глагола архангел Богородице будущим глаголом, хо-тящая ся збыти на Пречистей, «еже зачнеши, — рече, — и родиши, и наречеши Ему имя, и сей будет велий, и воцарится, и царствию Его не будет конца». И се истинна от архангела к Богородице Деве реченна быша. И по сему их толкованию аще будут рассуждати себе о Христе в Символе веры, то далече отпадут от истинны Христовы и в жидовство уклонятся. Тако по их заблужению и ныне еще Христос не воплотился, ни воцарился, но будет еще родитися и царствовати. О Господи Исусе Христе, пощади нас от таковаго неправославнаго мудрования! О порождения ехидна, доколе грызете чре-во матери своея, доколе терзаете то! Лучше бо вам не прелагати предел вечных, яже положиша отцы наши. Почто остависте сосцы матери своея и за чюжия хватаетеся, лестное млеко? О мятежни-цы церковнии, лучше бы было вам тот же свиток православия, в ру-ках держаще, прочитати, его же вы во святом крещении обещавшеся цела и непорочна хранити до смерти своея! И отвсюду вы обличаеми во своей неправде, и негде уклонитися от солнца правды. Закрываетеся архангеловыми глаголы, что неприлично к тому Сим-вола мудрованию полагати не будет конца Христос, Спас наш, как воцарился по благовещению архангела Гавриила, тому 1675 лет [по синодальному 1667], и царствует ныне всеми языки, и царствовати будет во веки, и царствию Его горнему и долнему ныне несть конца, яко и ныне и присно царствует, верными — по присвоению словеси, неверными же — по словеси создания. И глаголем вам, кривящим веру, а не правящим глаголете Символ исправляти в новых книгах з древ-них харатейных книг и сербских, а в харатейных и прочих книгах несть конца, якоже и прежде рекохом, и вы та, готовая оставльше и за иная хватаетеся льстивно. На что сами сосластеся, от того же обличаетеся, яко лжу глаголете, и сами от своих словес осуждаетеся, яко преступницы закона Христос глаголет «Горе человеку тому, им же соблазн приходит». Четвертое погрешение в Символе — о истинном Святем Дусе, еже, истинства его отметающеся, глаголют «Истинный — прилог есть». А кто приложил, того они показати не могут ни лица, кто приложил, ни времени его, ни места, где и когда то бысть тако, и когда на свету не бысть верных християн, что о таком деле вси умолчаша? Скажите, ненавидящии, в Символе Господа истиннаго, но вем, яко и уст отверсти не можете о сем! Мы же истиннаго благодатию просвещаеми и наставляеми тем же слуха ради верных, зде предложим многия облацы сви-детелей, яко истинный в Символе всегда бысть. И от святых отец 150-ти, тако веруем, предан бысть на 2-м Вселенском соборе всему исполнению церковному. И о сем слово зде начинается от кон-ца веры и до начала доходит, сиречь от московских книг святых до Втораго Вселенского собора и до самого началника веры и со-вершителя Исуса, всяко бе по ряду слово впред идый объявит. Вонми, всяк православный, нелюбоприятелне, но благопослушателне, и всяко изволение злое от ума изгнав. Не бо своя ищем поставити, но готовая вся на среду предлагаем, яже от многих — лености ради — утаися. Нами же многотрудно поискася истинна, как распря наста, и многим потом и слезами снискася многаго ради книжнаго разгласия о истинном, но истинный сам себе прославля-ет ясно и устами святых своих глаголет велегласно, лучи своя в вер-ных сердца простирает и призывающих его на истинну наставляет. А кто воставая на истиннаго — погибает и в непрощенное нечес-тие себя вметает. Свидетельства о исповедании Святаго Духа Во всех московских православных книгах, печатных при бла-гочестивых царех Иоанне Васильевиче, Феодоре Иоанновиче, Ми-хаиле Феодоровиче, и при нынешном государе царе Алексее Ми-хайловиче, и при пятих святейших московских патриарсех до Ни-кона-отступника, возмутившаго святую церковь, и в тех книгах не-порочных, в Часословах, во Псалтырях с воследованием, и Треб-никах , и Минеях общих и месячных, декабря и генваря, в Цар-ских Часех, во всех и в Духа Святаго, Господа, истиннаго и животворящаго. И теми святыми книгами наполнися вся Росия, свидетельствованными пятию святейшими патриарси, и митрополиты, и архиепископы, и епископы, при них бывшими, и всем освященным собором. И никто от них, святых пастырей наших, не зазре отнюдь в Символе веры и ни в малом чесом от догмат святых, но вси друг по друзе идуще, и якоже приимше что, тако то и держаще и преподавающе друг другу без притыкания и порока, тщащеся соблюсти цер-ковь Христову, и православныя догматы невредны сохранити, и люди христоименитыя бдяще во православии упасти, и души своя за них полагающе, яко истиннии пастырие Христова винограда. От пятих же святейших патриарх два исповедника Гермоген и Филарет. Святейший Гермоген пострада за церковь Христову от злочестивых поляк, заморен бысть гладом в Чюдове монастыре, владущим им тогда Москвою после ростриги. Святейший же Фила-рет в Полше от нечестивых же ляхов пострада много лет за церковь же святую, но благочестия не предал и с победою возвратися во свое отечество, и о сих писано во своих местех. Нам же о настоящем деле глаголати истинну подобает на утвержение верным. И в Книге «о правой веры», в четвертой главе, о Святем Дусе «... и в Духа Святаго, Господа, истиннаго и животворящаго». И в Книге, иже глаголется Кирила Иеросалимскаго: «... и в Духа Святаго, Господа, истиннаго и животворящаго», чти лист 89, 127, 258, 380, и 383, 405, 416, и лист 507 совершенно. И и киевских Часословцах, печатаных в Печерском монасты-ре в лето от Рожества Христова 1660 году, и в тех; «...и в Духа Святаго, Господа, истиннаго и животворящаго», — и прочая вся Символа добре. И Иверского монастыря на Валдае Никоновы печати Ча-сословы в четверть изданы по его велению, и в тех: «И в Духа Святаго, Господа, истиннаго и животворящаго», — и прочая вся со старыми сходна в них. И зри всяк Никоново заблужение ума: и так и сяк верует! И и книге Болшом

Ответов - 2

САП: Мы же, вернии, вси едиными усты и единым сердцем славим и воспеваем пречестное имя Бога-Отца Вседержителя, и Сына Его единороднаго Исуса Христа — Бога не нага и человека не проста, и Пресвятаго Духа, единосущнаго Отцу и Сыну, Господа истиннаго, единаго во Святей Троице истиннаго Бога, ныне, и присно, и в безконечныя веки! Аминь, аминь, аминь! О молитве Исусове, еже есть: «Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас» Сию святую молитву ныне нецыи каникулы, глаголюще не-истовым языком, называют ю еретической молитвой, а нас, всех пра-вославных христиан, тако научили мнозии церковнии учители, а не еретицы. Святый Иоанн Златоуст учит на всяком месте молитву сию творити: «Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас!»; чти Пролог, апреля во 18 день. И в Беседах апостольских тако же молитва та, и в Толковом евангелии, в неделю 17, молитва та же Исусова, и в Книге Иоанна Лествечника, лист 155, молитва: «Гос-поди Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас!» Чти и в Патерике Киево-Печерского монастыря святых отец, в Житии святаго Нико-лы, Святоши рекомаго, и прочих отец, молитва тако же творима ими. И преподобный Иосиф Волоколамский в своей книге Просве-тителе, что писал на новыя жиды руския, ту же молитву учит творити: «Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас!» Еще же и в книгах святых отец Григория Синаита и аввы Дорофея тако же молитва: «Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя!» И во всех святых книгах молитва писана: «Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас!» И сия молитва есть в книгах, ретце еже есть: «Господи Исусе Христе, Боже наш, помилуй нас!», и никто же хулит. Он, Спас наш, свет един, Сын Божий и Бог, да во своих та пределех стоит на возгласех иерейских. А они, безумнии люди, сея святыя молитвы [еже есть: «Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас!»] и слышати не хотят, и аминя не отвещают сей молитве, кто Сына Божия речет! Тако бо сатана их омрачил дураков! А Христос, Сын Божий, сам глаголет во святом Евангелии: «Иже не чтет Сына, не чтет и Отца, пославшаго Его», Иоанн, зачало15. И Богослов, друг Христов, глаголет: «Всяк отметаяйся Сына, ни Отца имат, а исповедаяй Сына, и Отца имат», 1-е соборное послание, зачало 71-е. Есть писано в житии святаго Селивестра, папы Римскаго, и в Книге Иякова, иже от жидов бысть, христиа-нин чюден. Тамо во прении с ними жиды глаголюще: «Какой Сын у Бога? Несть! Еда Бог жену имат?»; ругающеся пси: «Жены у Бога несть, откуду Сын ему есть?» Нас же пощади, Господе Исусе Хрис-те, Сыне Божий, от таковаго проклятаго жидовскаго мнения, вемы бо извесно и веруем, яко ты еси Сын Божий, рожденный от Бога-Отца безлетно и безстрасно прежде век, нас же ради в лето, от Пресвятыя Девицы. Сугуб еси, Христе мой, сугубо и рождение твое ис-поведуем, горнее же и дольнее, аминь. О всем зде вкратце писано, а о всей беде новых книг аще пи-сать все, то книга с Устав будет. Сказание отчасти, ведомости ради православным, о превращении новых книг и богомерзких ересех в них и плевелах, их же враг человек насеял на погибель душам христианским, паче же на истребление православныя веры сотвори сие льстивый сатана По тысящи лет от волния страсти Господа нашего Исуса Хри-ста развязан бысть змий древний, сатана, на мало время да льстит народы, якоже глаголет во Откровении Богословле, глава 20. И егда, выскочив из безны, прииде на первое свое место, на Запад, идеже свержен бысть с небеси, и тут хоботом своим, папою Римским, отторже третию часть звезд небесных, сиречь православных, от веры — церковнаго неба — и поверже их на землю {Апок., глава 12}, сиречь на плотское мудрование, еже «вражда на Бога» глаголется, по Апос-толу. И той сатана Римское царство на Западе, идеже престол его есть, ученил матерь и приятилище всех ересей и источник всякаго нечестия. Той же Рим глаголется и «любодеица» [по Апокалепсису] {глава 17}. С нею же любодействуют царие земстии и упишася живущии на земли от вина любодеяния ея, сиречь от ересей римских. И ту любодеицу-жену, римскую блядь, виде Иоанн Богослов сидящу на звери чермном, исполнь имен хулных, и прочее, и имущу чашу злату в руце своей, полну мерзости и скверн любодеяния ея, и прочее тамо. И чаша златая полна мерзости, то есть римскаго их костела мудрость, украшена философскою коварною лестию, а полна богомерзских ере-сей безчисленных, ими же уловиша весь свет; ныне видим койждо язык во свое время по совету лукаваго сатаны, возгнездившагося на Западе. Ведый бо себе сатана, яко время мало имат по Писанию, того ради тщится всеми силами своими поклонитися прелести рим-ской всем живущим на земли {Апок., глава 12}. И в наше пресветлое Руское царство до сих времен многажды вселукавый враг заглядывал, мысля от веры правыя отторгнута нас, но не попустившу Богу тогда, яко нет у еще исполнися Писание и число зве

САП: По новым же служебникам по Апостоле аллилуйю на еди-ном крилосе поют, и в «Херувимской песни» вместо «приносяще» «припевающе» поют, по-римски, там ко арганом припевают, игра-юще с бесы, латинники! А мы Животворящей Троице Трисвятую песнь приносим со ангелы, а не припеваем. И не во едином месте «Херувимская песнь» изменена и аллилуйа по ней 3-жды. И везде по 3-жды тут. А где в старых 3-жды, тут в новых 1-жды, где в ста-рых 1-жды, а в новых 3-жды! Все, ругаяся церкви, творил враг и творит, лише «Слава тебе, Боже!», четвертое, не приглашают там и Троицы не соединяют тем, по их мудрованию о трисвятой алли-луйи. И ту обличаются, да не у зде время много глаголати о том. И по «Верую во единаго Бога» — в возглашении священника «Благодарим Господа!» поем: «Достойно и праведно», толко по Зла-тоусту, а Никон приложил тут «есть поклонятися Отцу, Сыну» и прочее ина — «со страхом Божиим». Стих «Благословен грядый во имя Господне» весь отнят, в то время закуся язык стоят! А в ыных выходах новых служебников, последних, паки тот стих положили со оглаголанием на себя: в пер-вых [глаголюще] выходах новых служебников не положен стих «Благословен грядый» — несть-де того в греческих! — с коего преводили служебника на руский язык ново, и последи обретохом в Златоустовых словесех! Есть той стих «Благословен грядый» и все-конечно тому тут достоит быти! И внимати зде подобает, яко с преблуженых греческих служебников новыя превели служебники, того ради они со старыми нашими и несогласны во всем: от враг свидетелство верно. И «Видехом свет» поют: «Привсегда, и ныне, и присно», и прочее; и то Никон же приложил, еретик новой. А в древних вышереченных служебниках святых отец наших, Алексия-митрополита и Киприана-митрополита, и Сергия и Ни-кона преподобных, и во иных многих харатейных и киевских, и в толковых литоргиях, и что есть книг в руских странах, во всех — «Херувимская песнь», стоит в ней приносяще, и прочая вся, как в старых печатных служебниках, их же отверже враг церкви. И пос-ле «Благодарим Господа!» — «Достойно и праведно», а «есть покланятися» — несть, как и в наших несть. И «Поем Тя, благодарим Тя» и в «Достойне» без сравнения несть, а «Благословен грядый во имя Господне» — есть, как и в старых везде, без превращения есть. А «Видехом свет» отнюдь же несть во всех святых служебниках сих и прочих книгах, на них же указахом, и по сему явно есть, каковы служебники прежних святых греческих и руских, таковы же суть и старопечатныя московския прежних святейших патриархов, не сме бо от них никто же церковнаго и единаго слова пременити или приложити что, или отъяти, но как что прияша, тако и держашя, тако и нам предаша. Но токмо в старых печатных служебниках молит-вы прибавлены, иже глаголются архиерейския, что положены пред службою Златоустаго Иоанна, и то на великую ползу вместо испо-веди иереом сотворено. Егда хощет страшную службу совершити, тогда их чтет за ся пред престолом Божиим. А без исповеди свя-щеннику недостоит литоргисати. Аще бо простолюдин не причас-тится без исповеди, колми же священник тако дерзнет! О том запре-щает в Номоканонех киевских и московских и святый Симеон, ар-хиепископ Селунский. А еже глаголют безумнии: «Грехи тяжки в тех молитвах архиерейских писаны, их же аще поп до священства творил, недостоит ему попом быти», то правда есть, да аще тем де-лом молитвы вынять те, то и причастныя молитвы [Иоанна Дамаскина — «Яко на страшнем», и прочих святых] отврещи по их, там и болши изъявляет грехов и тяжчайши, а Дамаскин Иоанн сам священник был и таковую молитву сложил. О несмыслении и косныя сердцем! Аще и чтем таковыя мо-литвы, а сердце наше не зазрит нам, дерзновение имамы к Богу, а иже без исповеди служити дерзают, то клятвою святых отец сами себе связают, вся бо к созиданию добывают, по Апостолу, и на пользу церкви устрояемо, и то охуляют. А сами отступницы, како-вых ныне ставят, по священным ли правилом, паче же каковы и сами. Сметия бо и сора исполниша церковь! Кто им повеле от свя-тых попом, бывшим в мире и постригшимся, паки священствовати, еще же и на архиерейство дерзати беззаконно? Кто им повеле среб-ро от поставленных попов и диаконов имати и священством торговати? Кто им повеле седми лет отрочат в причет церковной поставляти и мало болши? Увы, плача, глаголю: блуда исполниша церковь и за таковая вся преступления своя от святых апостол и седми Вселенских соборов и 9-ти помесных извержени суть и прокляти, а не видят. Да в новом же толковании литоргии на великом преношении святых даров в «Херувимскую песнь» не велят поклонятися свя-тым даром, глаголют: «Прост хлеб». А святый Иосиф Волоколамс-кий, чюдотворец, пишет в книге своей Просветителе на новых жи-дов, новогородцких и московских еретиков, хулящих тогда святыя тайны и книги святых, не токмо святым даром поклонятися велит, но и чаши, и блюдцем, и пеленам Христовым поклонятися учит, все бо то свято суть и многа о том свидетелства приводит. А святыя тай-ны — како тут «прост хлеб»?! Чесо же ради и поем в то время, яко «Царя всех, подъемлюще ангелскими невидимо дароносима чинми»? И простаго хлеба священнодиакони на главах не носят, и с рипидами около его не ходят, и кадилами не кадят. Аще и не у еще совершися таинство, но от начала свято есть, понеже принесено Богу, и заклано бысть на жертвенице, и Духом Святым осененно — и како «прост хлеб»?! Да в новых Часословцах «Свете тихий» — творение названо «с римских переводов Софрония-патриарха», а не Афиногена-священномученика и конец отсечен: «Сыне Божий, живот даяй всему миру, его же ради весь мир славит Тя» — толко тут «Сыне Божий, живот даяй» [не вем кому], тем же «мир Тя славит». И всякой пса-лом, всякая молитва, всякий стих — все превращено и искажено! В болшом Нефимоне «Пресвятая Владичице Богородице, моли о нас, грешных!», «Святый Иоанне-пророче, и прочее, моли о нас!» И тако всем апостолом и преподобным без Бога молятся, не вем кому! И «Господи, помилуй» глаголют трижды сице: «Господи помилуй, Господи помилуй, Господи помилуй, благослови!» — ни поп, ни Бог! И молитва «Нескверная, неблазная» — творение Павла-мо-наха, написано, его же ни слышахом когда, а не Василия Великаго, как в старых. И святаго Иоаникия Великаго молитва «Упование нам Бог» превращена тут. И в Воскресном тропаре 1-го гласа: «Воскресл еси, тридневный Спасе» — сего не вемы, к чесому тако хулно глаголют: «Тридневный Спас», а в православных книгах старых писано: «Воскресе в третий день, Спасе» и прочая, и тако истинно. Того же гласа ипакои «Разбойниче покаяние рай окраде», а не «отверзе» по старым книгам. И аллилуйя тут четверичная писана. А о исправлении в нем глаголют с греческих, а наипаче ссы-лаются на Часослов Киприана-митрополита, по его велению, глаго-лют, писан. А не сам Киприан писал его, но неведомо кто и с каковых книг преписован, там объявлено. И сего ради на тот Часослов указуют, что в нем аллилуйа 3-жды, в четвертыя — «Слава Тебе, Боже!», и в Символе несть истиннаго. Се есть проявленная лжа на святаго Киприана, той бо Киприан-митрополит сербянин был, чти, кто хощет, житие его в Степенной книге и в новопечатных проло-гах, положено в сентябре. А в сербских святых книгах в Символе: и в Духа Святаго, Господа, истиннаго, и прочее, вся Символа сло-во в слово со старыми московскими и печатными книгами сходна, и «Аллилуйа, аллилуйа, слава Тебе, Боже!» наряду, да не во единой книге, но во многих тысящах печатных свидетелствованных кни-гах. И како Киприан смел бы зде новыя догматы благословлять писати, им же от юности не учися, ниже слыша когда аллилуйи четверичныя! Прислан бо тогда от цареградскаго патриарха к Москве на митрополию, а у вселенских тогда святейших пастырей, у всех четырех патриарх, глаголали аллилуйю 2-жды, а третие — «Сла-ва Тебе, Боже!», по их языку «Докса си, Феос!». Тому свидетели святый Ефросин, руский чюдотворец, бывый там сам у патриар-ха в Цареграде, и сам Грек Максим премудрый. Еще же и враг свидетелствует истинну, который начал в Руси четверити аллилуйю — Иов, роспопа, троеженец, псковский еретик. Писал он в сло-ве своем о аллилуйи и хулил тогда греков, во православии еще сто-ящих и владящих еще Царемградом до турок, и книги у них не отняты еще были от римлян и не пожжены. Одне [глаголюще Иов] греки говорят аллилуйю 2-жды, 3-е — «Слава Тебе, Боже!», а инде везде четверят аллилуйю. И чему верить, святым ли греческим и руским древним или Иову, псковскому еретику, кой жив червми снеден, с нынешными его ученики?! А Киприан како бы дерзнуть велел чрез вселенскую церковь мудрствовати аллилуйю, свят бо муж бысть: ни, ни! Подметной тот Часослов от Иова или от ученик его, а на Киприяна солгали, бутто он велел написати тако аллилуйю и прочая вся. Не токмо бо на святых лгут еретики и отступники, но и на самого Христа лгут! Есть писано в печатных книгах Корм-чих Никоновы справы, бутто Христос бил жидов в церкви бичом. И инде то есть писано? Да и нынешния мучители, а не учители, указуют на те лжи сатанины и биют священников, и иноков, и ми-рян шелепами за некая малая прегрешения и, оправдующеся, глаго-лют: «И Христос бил!» Оле диаволския лжи на Христа моего! Он, Творец, кротости учитель и смирения, сам бит был от жидов и об-руган, а их не бил, токмо изгна из церкви овцы и волы, а продаю-щим голуби рече словом, а не бил их, не лжи, еретик! О том уче-ник его Иоан Богослов свидетель. Да и в том их Часослове [что, называют, по Киприанову приказу писан] в Символе токмо истин-наго несть, а прочая Символа вся согласна старым книгам: Исуса, а не Иисуса, и рожденна, а не сотворенна, и Его же царствию несть конца, яко разуму его несть числа и величию его несть числа [по пророку], тако же и царствию Его несть конца. А не будет кон-ца — того речения в Символе не обрящеши нигде же, аще и тмы тысящей харатейных книг и сербских проидеши [на них же ныне отступницы ссылаются ложно и простых прелщают], кроме униатскаго Символа, там не будет конца положили они прежде, как от-ступили веры своея и поддалися римскому костелу, и истиннаго уни-аты тогда отняли из Символа у себя; епископ их, униат, Мелетий Смотрицкой вынял. Да, на них стыдяся указать о не будет конца, указу-ют на архангела Гавриила, егда Богородице глагола прежде Рожества и Зачатия Превечнаго Сына Божия о плотстем Его воцарении в дому Ияковли. К тому рече архангел Пречистей: «Зачнеши, и родиши Сына, и наречеши имя Ему Исус. Сей будет велий, и Сын Вышняго наре-чется, и воцарится в дому Ияковли во веки, и царствию Его не будет конца». А по Божественному своему естеству и преже вочеловече-ния своего царствовал и ныне царствует со всеми присно — со Отцем и Духом. И зде они прибегают к Евангелию и поемлют себе, что неприлично Символу [Христу уже царствующу сугубо] сбывшияся Гаврииловы глаголы на Богородице, а что сам Христос, небесный Царь архангелской и Творец всей твари, глаголет трикраты о истинном Дусе. И страшно велми: от тех словес Христовых они отмета-ются, и, яко аспиды глухия, затыкают уши своя, и слышати не хотяще о истинном! А Христос глаголет: «Отметаяйся Мене, и не приемляй глагол Моих, имать судящаго ему; слово, еже глаголах, то су-дит ему в последний день» и прочее. Поистинне в лепоту рещи, подобно их мудрование человеку утопающему, ему же бы аще кто и бритву подал, и за ту хватается! Отвсюду себе пестроту собирающе и, тако разодравше церковь, сами погибают да и всех к своей погибели нуждею призывают. Таков есть обычай у всех отступников: самим прелстившимся и прочих прелщати, непокаряющим же ся им умучати всяко. Святый Златоуст гла-голет в Беседе на Послание к галатам и проклинает хотя мало что изменяющих в вере: «Аще и малое что подвигнут, анафема да будет!» И за один «аз» [в нем же целый склад отсекают ныне от Символа] прокляти суть от всех святых! У святаго Златоуста в Мар-гарите в 1-м Слове о оглашении рожденна, а не сотворенна есть, и истиннаго есть, и несть конца везде есть. О сынове человечестии, доколе любите суетная и ищете лож-ная? Погубит бо Господь глаголющия лжю, и мужа крове и лстива гнушается Господь. Исполнися время, приближися царствие: покайтеся и веруйте во Евангелие. На всяко лето себе исправляете, и чем дале, тем глубже во дно адово себе низводите, и мнимому вашему исправлению конца не будет, дондеже не останется в вас ни едина жилица христианская. И всегда учащеся, а в разум истинный приитти не можете, плоть бо и кровь царствия Божия наследите не мо-жете {К Тимоф., зач. 295; к рим., 97}. А елицы Духом Божиим водятся, сии суть сынове Божии. Что ваша пребеззаконная клятва успеет в день судный? Про-клинаете бо православных христиан, а сами отвсюду прокляти, и вяжете их неправедне, сами же от святых связани суще праведне, и богомерским еретиком — Арию, и Македонию, и Несторию, и Са-велию, и прочим — уподобляете благочестивых, а сами полны всех ересей оных еретиков, да, мню, и не видете их, ослепи бо Бог разу-мы неверных. Почто учителя своего, пса адова, Никона изгнасте, а пестроты его за ним не извергше? Почто крещение латинское приемше и с ним вся ереси принявше, поменовеныя отчасти в кратком писании сем? Почто своих святых отец благочестия не возлюбивше, и по смерти сияющих, яко светилники? О честнии отцы и братия наша бывше, кто вас смути, кто вас прелсти противитися истинне всякой, кто вас научи укрепляти всяку лжу? Вем бо кто: сатана, опщий враг наш! И се вем, яко мнози от вас за неведение и за страх человеческий погибают. А корень всему злу — сребролюбие, и сего желающии веры отпадоша, по апостолу Христову Павлу (к Тимофею, 287 зачало). И аще бы наша вера прежняя, единая в чем не права была или ереси в ней, то бы святым руским чюдотворцам откровенно было прежде, с ними же сам Бог беседовал и посещал явно, и Пречистая Богородица, и апостоли Христовы, и велели бы то ис-править. Преподобнаго отца Александра Свирскаго посещала Троица, яко и Аврааму явися в трех лицех, а не во едином составе — по новым книгам, Триодям посным. Ко преподобному отцу Сергию приходила Пресвятая Богоро-дица [а не «детородица» — по новым книгам] со апостолы, а у него тут в сенях были две чюдотворныя иконы: Пречистыя Богородица едина, с превечным младенцем, вторая — Николы-чюдотворца [ныне у гроба стоят]. А на тех иконах у Спаса Христа и у раба его Николы сложение перст едино написано, как нас святии учат в книгах сво-их. И аще бы то ересь была Несториева — два Сына, по Никонову блядословию, то бы святому Сергию не умолчала Владычица всех, ко оному Кириаку не вошла двух ради словес Несториевых в кни-ге, а тут, на святей иконе, ея како бы презрела? Ей же святый при-сно моляшеся и гласы слыша от нея, но немы да будут устны лстивыя, глаголющия на правду и на праведных беззаконие, а истинна Господня во веки пребывает в церкви Христове! И преподобному Ефросину Псковскому, чюдотворцу, явишася в животе яве три вселенские учители: Василий Великий, Григорий Богослов и Иоанн Златоуст, и аще бы святый о аллилуйи неправо мудрствовал, тогда бы возбраниша ему о том, но несть, несть, паче же и ублажиша его и похвалиша! И Авраамию Ростовскому, чюдотворцу, явися Иоанн Бого-слов, а веры не хулил его. И в Киево-Печерском монастыре коликое множество святых, а у них та же вера бысть, книги их сходны с нашими, в малом нечесом разве несличны, и в тех аллилуйа 2-жды, 3-е — «Слава Тебе, Боже!» — до Могилиных Требников: тот немало повредил бла-гочестия тамо. И в Еросалимской церкви восточной тако же глаголема бысть трисвятая аллилуйя сице: «Аллилуйя, аллилуйя, слава Тебе, Боже!» — до 158-го году, как был посылан тамо троицкой келарь Арсеней Суханов и прочии с ним, тамо слышаша у гроба Господня; и святейший патриарх тот благословляет добре, по преданию. А ны-не не вемы, ужасатися приходит о сем, како неправеден Бог, яко у рабов своих утаи истину всяку, а врагом откры, «чюдо» проявися ново! Да не будет! «Праведен Господь Бог наш, и несть неправды в Нем, и на святых почивает присно, и верным рабом Своим и дру-гом вся вверяет Своя и открывает. Тайна Моя Мне и Моим», — гла-голет Господь, утаи бо сия от мнящихся быти премудрых и разум-ных, а открыта младенцем, сиречь кротким и незлобивым учеником своим — всем и доселе. Егда же попустившу Богу наскочити врагу и губителю душ хри-стианских и всякия злобы и лукавства исполненому Никону сести на патриаршеском престоле, той враг тогда чистую пшеницу здравыя догматы от церковныя нивы потреби, плевелы же, сеянныя от древних враг, собра, от разных стран неправыя и лукавыя догматы в церкви насади, к тем же еще и своя многия примеси. А самодержец ему о всем том не возбрани, видя матерь свою, святую церковь, от разбойника разоряему, и не поможе, понеже лстец, он улови его в начале патриаршества и рукописание взя на него, государя царя, да ни в чем ему не возбраняет, что начнет творити, еще же и от бояр его заступает, да не зазирают и не препинают ему хотения своя тво-рити. О последняго неразумия, его же не слыхано от века, еже на благочестивых царей кабалы патриархом имати и царем в том поступати! Дивлюся помрачению разума царева, како от змия окраден бысть исперва, или рещи оно, яко забвение на всех валится и нера-зумие, человек бо есть; неведый бо помазаник Божий и не узна вол-ка, во овчей кожи пришедша, и сего ради тако бысть за согреше-ния наша. Аще бы и не тому, ино иному такову сосуду злобы явитися бо ся, да не мимо идет Писание последних времен и последних прелестей! Тогда же вскоре Господь Бог гнев свой излия на всю Рускую землю, посла смертоносную язву на человеки, уцеломудрити хотя нас, да кроме святыя воли его ничтоже творим, но к нему прибега-ем, и от него милости просим и разрешения о всякой вещи. А наимник, иже несть пастырь, оставя овцы Христовы, и начат бегати от Божия суда по лесам и по блатом, и по монастырям крытися, и царицу благоверную с чады с собою водя [царю же в то время на рати бывшу в Смоленске], лестию им приступая, якобы хотя сохра-ните от суда Божия; человек тленный сам и смертный, а на Бога не уповая. Аще не Он, Создатель, сохранит, то кто от всевидящего ока Его укрытися где может? И, волхвуя, отступник тогда, древеса собирая, глаголемая муждевел, и по странам пути полагати веле и огнем зажигати, и сквозе той огнь сам, богоотступной, проходя, и благоверную царицу и с чады проводя, и всех людей окуряя. Тако прежде нечестивии цари и мучители творяху, святых мученик во идо-лопоклонство хотяще ввести, но святии того не слушаша и повеле-ние их оплеваша безумное. А Никон прелсти всех с богоотметником же оным, Арсеном Греком, а по градом грамоты розсылаше, богопротивник, и к болящим не повеле священником ходити и свя-тых таин Христовых не сподобляти их, и сам многих в весех людей Божиих немощных в храминах заваливая, а иных, завалявши, ог-нем сожигая живых. И тако тогда мнози христиане по градом и се-лом без покаяния и причастия умираху, а кои благоискуснии попы, помня страх Божий, тайно исповедовали и причащали, боящеся свирепаго мучителя великих запрещений. И кто тако от века во святых творяще, волхвуя, и христиан уморяя, и сожигая, и Христова тела и крови при смерти лишая, как сей богоотступник, враг Никон, ему же праведный судия Христос Бог наш в том? Егда бо быша моры в прежняя времяна во многих странах, тогда святии пастыри не бегаху, но со слезами Богу молящеся о себе и о всех людех, и болящих посещаху, и утешаху, и святою водою покропляху, и молитвами сво-ими Бога милостива сотворяху, и праведный Его гнев утоляху. А сей богомерзский Никон все противно творя самому Богу и всем свя-тым Его, на тварь надеяся — на огнь и муждевел, а не на Творца твари всей. И како от такова злаго древа добрыя плоды прорастоша, реку же, вера им взыскася! Христос глаголет: «Всяко злое древо не мо-жет плода добра творити, но зол плод творит». Христос же велит всякаго человека от плодов познавати, а не от словес красноглаголивых, то есть листвие шумящее философския словеса. Христос же глаголет: «Не входяй дверми во двор овчий, но пролазяи инуде, той тать есть и разбойник» {Ин. зач. 35}. Тать есть и разбойник Никон, не дверию вошел на архиерейство, но дирою влез, сиречь не по правилом церковным стал: попа, бывшаго в мире и постригшася, отсекают священства святии отцы, втораго бо поставления попу несть; и во святителех таковаго святаго отнюдь несть, бывшаго попа в мире. А та беззаконная блудница Никон, каков сам бысть поп мирской и растленноживый, таковых же и чад себе наплоди, всех бо мирских попов бывших в епископы настави, кроме Коломенскаго епископа Павла, и таковыми, яко куплеными рабы, еже хотя, то и творя, не сме бо от них ни един глаголати с ним о всякой правде, но вси ему такаху и руки своя к новым догматом за страх прилагаху, блюдущеся маловременныя чести отстати, кроме онаго исповедника Павла, епископа Коломенскаго, о нем же в начале рекохом. Той един не предал благочестия, но мужески ста о правоверии своем и скончася от мучителя не вемы где. А инии вси — ласкатели и предатели, и сего ради от таковых злых делателей, не по Божию суду приимших епископство себе, вся злая сотворися церкви Христове, и теми сата-на сотвори хотения своя. И каков Никон мерзок Богу и святым Его, таковы мерзски Богу книги и догматы его и укрепляющии их ученицы его, ненавидими суть от Христа Бога и святых Его, прежних отец наших и учителей греческих и руских всех. Христос глаголет: «Иже несть со Мною — на Мя есть и иже не собирает со Мною — расточает» {Мф. 47}. И паки Христос глаголет: «Аще кто Мне служит, Мне да последует, и идеже есмь Аз, ту и слуга Мой будет» {Ин., зач. 42}. Верен Господь во всех словесех Своих! Нынешнии же лжеучителие, гречестии и рустии, не со Христом собирают прежних святых отец Христову веру и своими растленными догматы Антихристу путь уготовляют, ему же сести в церкви, яко Богу, и показати себе, аки Бога {К солуняном, зач. 275}, по Апостолу. Во Афон-ской горе греки в 158 году сожгли наши православныя книги печатныя: Псалтырь с следованием, и Кирилову книгу Иеросалимскаго, и Многосложный свиток, кой писаша древле святейшия вселенские патриархи и вси епископи Феофилу, царю греческому, впадшу во иконоборную ересь, обращающи его в первое благочестие отец своих. А у того свитка 1000 четыреста пятдесят рук приложено было. И то какая правда нынешних грек? И своих древних святых сожигают книги и наших, а не единыя вины обретше в них, токмо зависти ради сотвориша то, что Кирилова книга всех еретиков ереси обличает и от прелести Антихристовы защи-щает всех верных, а у них таких книг несть. О той их неправде и обличал их Арсеней Суханов, как был у них в Греческой земли, и патриарху цареградскому на них жаловался: «За что [рече] благочестиваго царя нашего Афонския горы старцы пожгли книги?» И патриарх отвеща: «Напрасно государь-царь таким врагом и ми-лостыню дает». О том писано пространно в Ходнике Арсениеве. А Псалтырь наша с следованием и не згорела на огни, что пи-сано в ней о сложении перстов. О том чюдеси писано тогда царю Алексию Михайловичю при Стефане-духовнике, и во всю Серб-скую землю о том же чюдеси писаны грамоты. А нынешния никонианы тех врагов оправдуют и тати татей покрывают, глаголя: «За неисправление пожгли старыя книги московской печати». А каковаго ради неисправления или ереси, того стыдятся сказати людем. Потребит бо Господь вся устны лстивыя и язык веле-речив, и заградятся уста глаголющих неправду на первую свою веру православную, в ней же породишася, и освящение всякое прияша. И внезапу бо прелождшеся враждебная ей устрояют, своих святых отец благочестие похуляют, а Бахметову проклятую веру похваляют и кованаго Бахметова бога заступают, глаголюще [Павел безумной, митрополит Сарской, и единомудреннии его]: «Неделом писано в старых Потребниках Филарета-патриарха и прочих о проклятии срацынския веры: проклинают бога кованаго Бахметова — страшно то». Оле безумных глагол Павла! О глупос-ти! Аще Бахметов кованой проклятой бог прав и вера его добра, то и вси идолы и многобожие еллинское свято по их! Почто святии мученицы Христовы и отрекалися их, чесо ради и плеваша и проклинаша их, туне и страдание их по Христе Исусе! Поистинне реку, отступник Павел объюроде, воистинну ума лишен и развра-щен, токмо мучити и гонити христиан и лстити горазд простых душ и славных. Аще в таковой вещи малой и явной право разсудити не смыслят, то како в великих богословних догматех церковных уразумети могут, что право, что лесно? Якоже бо свиньи кал жуют, а бисер ногами топчют, прелесть укрепляют, а истинну попирают и стоящих за ню сокрушают, и разоряют, и всяко утомляют, дабы ни един христианин был на земли, держаяйся старых книг и догмат церковных. Когда православныя христианы гонили и мучили христиан же? Когда пустыни преподобных мужей разоряли? Когда в темницах затворяли? Но вся сия творят верным рабом Христовым еретицы и отступницы, да привлекут их муками к своей нечистоте. — О Владыко, святый, истинный, доколе не судиши и не мстиши крови и гонения нашего от живущих на земли? {Апок. 6 глава} Уже ра-бом Твоим, нам негде и главы подклонити, везде гонимы и изгоняеми, ни мала покоя себе и утешения обретающе! {Мученицы глаголют} — О раби Мои, страстотерпцы, в терпении вашем стяжите душа ваша, потерпите мало еще время, дондеже скончаются клев-рета и братия ваша, хотящии избиени быти, якоже и вы {Христос им отвещает}. — Господи Исусе Христе, мало есть нас, раб Твоих, на земли в нынешнее время последняго часа, нечестивых же много, уклоня-ющихся в развращение {Мученицы глаголют}. — Не рех ли Аз, Спас ваш: «Не бойся малое Мое стадо, яко благоизволи Отец ваш дати вам царство. И се Аз с вами есмь во вся дни до скончания века. Не бойтеся от убивающих тело. Аще Мене, Христа вашего, изгнаша и распяша, и вас, рабов Моих, изженут и рекут всяк зол глагол на вы, лжуще Мене ради, и всяк, иже убиет вы, мнится службу приносити Богу, да не смущается сердце ваше. Претерпевый же до конца, тои спасется, и проповестся сие Еванге-лие царствия по всей вселенней во свидетелство всем языком, и тогда приидет кончина» {Христос утешает их - Ин. зач. 52; Мф. зач. 99}. — Господи, Царю славы, несть бо уже под небесем того мес-та, идеже бы не проповестся пресвятое Твое Евангелие, но во всю землю изыде вещание посланников Твоих и в концы вселенныя гла-голы их, и время мертвым Суд прияти и дати мзду рабом Твоим, пророком и святым, и боящимся имени Твоего, малым и великим {Мученики - Апок. глава 11}. — Не глаголах ли Аз к наперснику Моему Иоанну Феологу, «яко время близь есть: обидяй да обидят еще, и скверный да сквер-нится еще, и праведный правду да творит еще, и святый да святится еще. Се гряду скоро, и мзда Моя со Мною — воздати комуждо по делом его» {Христос глаголет сие мучеником - Апок. глава 22}. Глаголет, свидетельствуя, и сия: «Ей, прииду скоро». Аминь. Ей, гряди, Господи Исусе! Благодать Господа нашего Исуса Христа со всеми православными да будет во веки. Аминь. Писавый сие имени своего не поведа неправды ради гонителей и мучителей, что истинны церковных догмат ненавидят и всякую прав-ду святых отец лжею закрывают, а новых исповедников и мучеников Христовых неправедно осуждают, великим могутством и силою своею все творят. Токмо чтый да разумеет звание трудившагося в чисменстых — двести пятдесят ко осмим, в чине же священнослужения в численных же — сто пятдесят к пятим, в словенском диалекте. Ал-лилуйя, аллилуйя, докса си, Феос о всем! Аминь. Молю зде всякаго православна, хотящаго сию малую книжи-цу преписати себе, да внимаеши, возлюбленне, опасно глаголем силу в речении всякаго словеси, и како есть писано зде кое слово или где запятыя и точки, и вместителныя сице, тако же и ты твори, и речь с речью не сливай в писме, и вместо «естя» не пиши «ятя», и вместо «ятя» не пиши «естя». А где еще опись узриши, и ты, разсудя со-бою, исправь, понеже писано в великих бедах сие и в горком гоне-нии, скорым обычаем, ползы ради верных христиан, убоях бо ся Страшнаго Суда Христова, како осуди скрывшаго талант онаго лениваго раба. Аз же, грешный раб Исуса Христа моего, не потаих истинны Христовы в сердцы моем, но еже где что прочтох и видех во святых книгах, тако и зде написах, а собою ничего не солгах, вся тако суть стоит истинна Христова в церковных правых догматех. А хотяй к сему приложити и более нас, во Священных Писаниих потрудится и снискати что на ползу гонимой церкви Христове, буди Бог с таковым! Приложит тому Христос, Сын Божий, мзды во цар-ствии Своем, Ему же слава со Отцем и Святым Духом во веки. Аминь.



полная версия страницы